مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

شاید با شنیدن اسم موزه فضایی که اشیا و لوازم قدیمی با ارزش را در آن نگهداری می‌کنند را تصور کنید، این تصور تا حدودی درست است اما برخی موزه‌ها از جمله ایرانک کمی متفاوت‌ هستند.

ایرانک

همشهری: شاید ایرانک تنها موزه‌ای در ایران است که به فرهنگ و سبک زندگی کودکان در روزگاران گذشته توجه ویژه‌ای داشته است. با رفتن به این موزه انگار وارد چرخه زمان شده‌اید و یک تجربه تازه به دست می‌آورید. با توجه به اینکه این موزه به طور ویژه به کودکان پرداخته، فراموش نکنید این تجربه تازه را با فرزندتان شریک شوید.

سفر به گذشته

اگر بگوییم موزه ایرانک از معدود مراکزی است که به فرهنگ کودکان در قدیم توجه داشته، بیراه نگفته‌ایم. در این موزه به ‌نظر می‌رسد کودکان وارد چرخه زمان می‌شوند و به گذشته سفر می‌کنند تا تجربیات تازه‌ای به ‌دست بیاورند. ایرانک شامل ۵ بخش آموزش و پرورش، پوشاک، ابزار زندگی، ‌اسباب‌بازی و عروسک‌ است و در این بخش‌ها زندگی کودکان از گذشته تا امروز مرور می‌شود. مثلا در بخش آموزش و پرورش، مکتب‌خانه‌ای قدیمی طراحی شده که بازدیدکنندگان در آن با کودکان مکتب‌خانه‌ای، مکتب‌دار، سنت‌های مکتب‌خانه‌ای و آثاری که به این کودکان آموزش داده می‌شد از نزدیک آشنا می‌شوند. همچنین کمی که زمان می‌گذرد استادان بزرگی مانند میرزا حسن رشدیه و جبار باغچه‌بان از دل موزه پدیدار می‌شوند تا روایت مبارزه‌های خستگی‌ناپذیر خود را برای راه‌اندازی آموزش و پرورش نو به گوش بازدیدکنندگان برسانند. با اینکه به ‌نظر می‌رسد این موزه برای کودکان طراحی شده حتی سالمندان هم می‌توانند به سهم خود از آن بهره ببرند و بازی‌ها، ‌پوشاک‌ها، کتاب‌ها و لوازم دوره کودکی خود را مرور کنند.

بازدید از این موزه برای کودکان ضروری است

از موش و گربه تا شنگول و منگول

موزه ایرانک علاوه بر غرفه‌های دیدنی، برنامه‌های جذابی مانند بازی‌های نمایشی و خیمه‌شب‌بازی هم دارد که معمولا در بازدیدهای گروهی که روزهای شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود، ‌برگزار می‌شوند. نکته جالب اینکه این نمایش‌های سنتی با قصه‌هایی از «موش و گربه» عبید زاکانی و شخصیت‌های محبوب قصه‌های عامیانه مانند شنگول و منگول اجرا می‌شوند که برای کودکان بسیار جذاب است. در انتهای بازدیدتان از این موزه، اگر دوست ندارید دست خالی بروید، حتما به فروشگاه که در بخش انتهایی موزه است، سر بزنید. در فروشگاه موزه کتاب‌ها، بازی‌ها و وسایل مرتبط با موزه به فروش می‌رسد. علاوه بر این، دست‌اندرکاران موزه از سال ۸۹ امکان بازدید مجازی از موزه را فراهم کرده‌اند. برای بازدید مجازی از موزه ایرانک می‌توانید به سایت موزه به نشانی https://iranak.org/muse مراجعه کنید.

بازدید از این موزه برای کودکان ضروری است

نشانی: بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری(رازان جنوبی)، سالن گنجینه اسناد ملی

روز و ساعت فعالیت: هر روز، از ساعت ۱۰ تا ۱۷

هزینه بلیت: ۸۰ هزار تومان

معرفی‌: ایرانک موزه‌ای ویژه تاریخ و فرهنگ دوره کودکی است که به پشتوانه مجموعه ده‌جلدی کتاب‌های تاریخ ادبیات کودکان و کتاب‌های «تاریخ کودک و کودکی در ایران» شکل گرفته است.

کد خبر 863940
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha